بررسی فضای سایبری ایران در منطقه و جهان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ خودتون خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان kebria و آدرس kebriai.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 599
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

آمار مطالب

:: کل مطالب : 599
:: کل نظرات : 1

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com

همدلی و همزبانی ، مسائل سیاسی،فرهنگی،اجتماعی، نظامی

بررسی فضای سایبری ایران در منطقه و جهان
پنج شنبه 2 / 7 / 1394 ساعت 19:7 | بازدید : 574 | نوشته ‌شده به دست مرتضی | ( نظرات )

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، توسعه فناوری اطلاعات و دیجیتال در جهان باعث گسترش سریع نفوذ این حوزه و مطرح شدن مباحث مرتبط با ظرفیت و قدرت سایبری کشورها در صحنه تقابل با یکدیگر شده است. کشورهای دارای توان دیجیتال و قدرت سایبری در جهان به واسطه در اختیار داشتن مزایای چشمگیر آن، از قدرت نفوذ، تاثیر گذاری و پیشرفت اقتصادی-اجتماعی بیشتری در مقایسه با کشورهای کمتر توسعه یافته در این حوزه برخوردارند.

 

وابستگی در حال رشد فناوری اطلاعات و دیجیتال و ورود آن به حوزه های مختلف زندگی انسان اعم از کار، رفاه، اقتصاد، دولت، بازرگانی و حتی نظامی باعث شده تا وضعیت و جایگاه کشورها در فضای مجازی مورد توجه ویژه دولت مردان و مقامات کشورها قرار گیرد. برخورداری از جایگاه مناسب در فضای سایبری و دیجیتال به معیاری برای سنجش قدرت ملی و منطقه ای در عرصه جهانی به شمار می آید. در گزارش حاضر به بررسی وضعیت فضای مجازی و ارتباطات در ایران و نقطه ای که کشورمان آن واقع شده است می پردازیم.

در بررسی وضعیت فضای مجازی و فناوری اطلاعات کشور باید شاخص های مختلف را مد نظر قرار داد. بدین منظور نهادهایی در سطح بین المللی اقدام به تعیین شاخص هایی برای سنجش جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات اینترنتی کشورها کرده اند. اتحادیه بین المللی مخابرات(International Telecommunication Union) و مجمع جهانی اقتصاد(World Economic Forum) دو سازمان شناخته شده در ارزیابی وضعیت جامعه اطلاعاتی در سطح بین المللی هستند. در ادامه به بررسی شاخص های اساسی در تعیین جایگاه فضای مجازی کشور در مقایسه با کشورهای منطقه و جهان خواهیم پرداخت.

ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات

شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT Development Index یا به اختصار IDI) معیار منتشر شده توسط اتحادیه بین‌المللی مخابرات سازمان ملل است. این شاخص ابزاری با ارزش برای محک زدن مهمترین معیارهای سنجش جامعه اطلاعاتی می باشد. شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات استانداردی است که بوسیله آن دولت ها، متصدیان فناوری اطلاعات و ارتباطات، محققین و دیگر بازیگران این حوزه می توانند شکاف دیجیتالی و عملکرد فناوری اطلاعات را اندازه گیری کنند. شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شامل 11 معیار است که در سه شاخه : دسترسی، مصرف و مهارت گروه بندی شده اند.

ایران در شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات رتبه 94 را در دنیا دارد. رتبه اول در جهان متعلق به دانمارک، و رتبه اول منطقه در اختیار کشور بحرین است. نمودار مقایسه ای منتشر شده در پایگاه نظام پایش جامعه اطلاعاتی ایران در این شاخص بیان گر فاصله ایران با کشورهای برتر جهانی، آسیا و منطقه است.

 در کجای فضای مجازی ایستاده ایم؟*بررسی فضای سایبری ایران در منطقه و جهان


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: